Vårt arbete finansieras av våra läsare. Genom affiliate-samarbeten erhåller vi en provision på vissa köp som görs via länkar på sidan.

Bäst i test: Bästa elcykeln 2021

Elcykelns framfart har förenklat medellånga pendlingar en hel del genom att använda fria cykelvägar istället för att behöva stanna vid varje rödljus med bil och vänta i köer. Med ett stort växande intresse hos befolkningen av den smidiga elcykeln som också är miljövänlig kommer även ett lika stort växande av utbud. Vad ska man egentligen ha för sorts elcykel? Vi har testat de populäraste alternativen i flera olika prisklasser för att möjliggöra ett enkelt val, och kommit fram till att den bästa elcykeln 2021 är Batavus Harlem E-Go Dam Mattsvart 2021. 

Vilken är den bästa elcykeln?

En elcykel är ingen billig investering men det man lägger på en elcykel kan man i många fall spara på i form av bensinkostnader och underhåll hos bilen, eller kollektivtrafikskostnader. Det finns alltid information som man kan läsa sig till som kommer att hjälpa till i valet av elcykel och som vi också har skrivit om i vår köpguide, men sedan finns sådant som kan vara svårt att läsa sig till utan måste testas för att få en känsla om hur något fungerar. Därför har vi också testat elcyklarna med följande värderingspunkter:

  • Räckvidd - Är den angivna räckvidden bara en siffra på ett papper eller stämmer den överens med verkligheten?
  • Stabilitet & körning - Känns elcykeln stabil och mjuk vid körning, eller känns det ryckigt med lätt till sladd och förlust av kontroll?
  • Bromsar - Det kommer att krävas mer från en elcykelns bromsar jämfört med en vanlig cykel, hur bra är bromsarna och kommer de att hålla i längden?
  • Prisvärdhet - När allting har slagits samman, vad finns det egentligen för alternativ som ger mest för pengarna?

  1. 1. Batavus Harlem E-Go Dam Mattsvart 2021
    9,5/10
    "Elegant, stabil och smidig elcykel för alla behov"
    Batavus Harlem E-Go Dam Mattsvart 2021
    Bäst i test
    Räckvidd
    40-70 km
    Växlar
    7
    Motorplacering
    Mittmotor
    Bromstyp
    Skivbroms
    Till Butik
    26980 kr
    Läs mer
    Fördelar
    • Stark motor på 70 Nm
    • Lätt och smidig
    • Stilren och elegant cykel
    • Stabil och robust konstruktion
    Nackdelar
    • Något trög acceleration
    • Saknar fotbroms

    Batavus Harlem E-Go är en riktigt snygg och välutrustad elcykel. Harlem E-Go har aluminiumram, växelreglage från Shimano, korg (pakethållare fram på herr-modellen), pakethållare bak och bra belysning. Cykeln är mattlackad på ram, styre och nav, med vissa detaljer i mässing. Modellen finns med både låg och hög ram (dvs. Herr och Dam-modell), och i flera ramstorlekar.

    Motorn från Yamaha sitter på ramen och är riktigt kraftfull, med 70 Nm är det en av de starkaste motorerna på marknaden. Och motorn känns riktigt bra, du behöver inte vänta på att motorn ska  assistera och heller inte trampa ”luft” i onödan. Räckvidden ligger på omkring 7 mil och har fyra assistansnivåer, exklusive Walk Assist som hjälper till när du går med cykeln. Batteriet laddar du på fyra timmar och går givetvis att ta loss om du vill ladda inomhus.

    Bromsar fram och bak är hydrauliska vilket ger en mycket bra effekt, nästan för bra för att greppet ska hinna med så ta det lite försiktigt vid tvärnitning.

    Vi uppskattar cykelns lättviktsdesign i kombination med en stark motor och stabila konstruktion. Kombinationen är sällsynt men Batavus levererar en cykel som är en fröjd att framföra i stadsmiljö. På längre raksträckor blir cykeln lite trött, accelerationen dröjer och motorn surrar till en del vid backar och lite tyngre ansträngning.

    Läs mer
  2. 2. Crescent Elis 9vxl Silver 2021
    9,4/10
    "Sportig cykel som passar utmärkt för långdistanspendling"
    Crescent Elis 9vxl Silver 2021
    Räckvidd
    Växlar
    Motorplacering
    Bromstyp
    Till Butik
    23995 kr
    Läs mer
    Fördelar
    • Mjuk effekt
    • Hög komfort
    • Smartteknologi med många funktioner
    • Hydrauliska bromsar
    Nackdelar
    • App och cykel kan vara svåra att sammankoppla
    • Högljudd i uppförsbackar

    Crescent Elis är en till utseendet sportig cykel men som erbjuder samma komfort som en hybridcykel. Batteriet är slimmat och sitter på ramröret och motorn är placerad i bakhjulet. Motorn är Crescents egna EGOING och har vridmoment på 80 Nm. Cykeln känns som en vanlig cykel, den är lika lätt och smidig som utseendet antyder. Med den smidiga LCD-skärmen på styret så får du information om batteriets räckvidd, hastighet och effektläge (växel).

    Cykeln har hydrauliska skivbromsar fram och bak, lätt dämpad gaffel och 9 växlar från Shimano. Det gör cykeln säker och lättcyklad oavsett om du kör med eller utan motor. Tack vare sensorer som mäter pedaltrycket som sedan matchas av motorn så blir effekten väldigt mjuk och känslan påminner mycket om en vanlig cykel. Batteriet räcker för ungefär 7 mil cykling.

    Koppla Smart heter den cykelteknologi som tillåter dig att sammankoppla Elis med en app i telefonen. Det hjälper dig att hålla koll på underhållsbehov, batteristatus och var cykeln är. Batteriet binds också genom smartteknologi  till just din cykel, vilket gör det mindre stöldbegärligt. Med funktionen geofence så kan du också få information om din cykel lämnar ett visst område.

    Crescent Elis är en sportig elcykel med mycket körglädje. Den är lätt att framföra och kommer snabbt upp i fart, perfekt för dig som pendlar lite längre. En nackdel är att appen kan ha svårt att hitta cykeln, vi var tvugna att kontakta support för att det överhuvudtaget skulle gå. Växlarna låter en del i vissa lägen också, men annars är Elis är fenomenal cykel.

    Läs mer
  3. 3. Lifebike COMFORT G8 Svart
    9,3/10
    "Mycket elcykel för pengarna, men cykel lite tung och otymplig"
    Lifebike COMFORT G8 Svart
    Mest Prisvärd
    Räckvidd
    50-80 km
    Växlar
    7
    Motorplacering
    Bakhjul
    Bromstyp
    Skivbroms
    Till Butik
    13995 kr
  4. 4. Winora Tria 8 Herr Grå 2021
    9,2/10
    Winora Tria 8 Herr Grå 2021
    Bästa premiumvalet
    Räckvidd
    40-70 km
    Växlar
    8
    Motorplacering
    Mittmotor
    Bromstyp
    Skivbroms
    Till Butik
    24995 kr
  5. 5. Lifebike Classic+ G8 Svart
    9,0/10
    Lifebike Classic+ G8 Svart
    Räckvidd
    50-80 km
    Växlar
    7
    Motorplacering
    Framhjul
    Bromstyp
    Skivbroms & fotbroms
    Till Butik
    15995 kr
  6. 6. Batavus Torino Grå 2021
    8,7/10
    Batavus Torino Grå 2021
    Räckvidd
    40-70 km
    Växlar
    7
    Motorplacering
    Framhjul
    Bromstyp
    Fälgbroms & fotbroms
    Till Butik
    18995 kr
Se alla produkter

kvinna cyklar pa elcykel

Din köpguide till den bästa elcykeln

En elcykel är så mycket mer än bara dess utseende och den påstådda räckvidden som den klarar av. Det finns en hel del att känna till för att man ska kunna hitta alternativet som passar en själv bäst. En person som bara kommer att köra korta sträckor och väldigt sällan kommer ha helt andra behov än en person som dagligen kommer att börja pendla med elcykeln. Med följande information i vår köpguide kan man vara säker på att valet man gör, oavsett om man köper en elcykel eller inte kommer att bli bra.

  • Effekt2

    Motorns effekt 

    En elcykel kommer sällan att ha högre effekt än 250 watt eftersom om denna gräns överskrids kommer elcykeln inte längre räknas som en cykel utan högst troligt som en moped. Om elcykeln skulle räknas som en moped gäller heller inte samma regler varför man bör vara försiktig om detta är oklart. Om effekten inte står specificerad men säljaren är en känd, svensk återförsäljare kan man vara väldigt säker på att elcykeln räknas som en cykel. Har man som avsikt att använda elcykeln som en cykel vill man ha en motor som har just en motoreffekt om 250 watt för att få största möjliga assistans om man så önskar. Man har alltid valet att inte få lika mycket assistans om man inte vill.
  • Hastighet2

    Hastighet 

    Precis som med motorns effekt finns det en vanlig begränsning i hastighet som ligger på 25 km/h som är kopplad till huruvida elcykeln ska räknas som en cykel eller inte. Elcykelns motor får bara hjälpa till upp till 25 km/h innan den slår ifrån. Om motorn inte slår ifrån utan hjälper till för att komma upp i högre hastigheter kommer elcykeln inte räknas som en cykel längre. Det här betyder inte att man inte kan köra snabbare med cykeln i exempelvis nedförsbackar, utan enbart att motorn inte kommer att hjälpa till något mer efter denna gräns.
  • Placering

    Motorns placering 

    Motorn hos en elcykel kan placeras på tre olika ställen; framhjulet, bakhjulet och i mitten vid pedalerna. Var man har placerat motorn har större betydelse än vad man kan tro. Detta kommer att påverka viktfördelningen, köregenskaper och i vissa fall vilka sorters bromsar man kan ha. Även underhåll kommer att bli lättare eller svårare beroende på var motorn sitter.
  • Fram

    Motorn i framhjulet 

    Billigare modeller tenderar att ha motorn i framhjulet. Det är enkelt att implementera motorn där vilket drar ner på den totala kostanden. Eftersom motorn sitter framme kan man använda fotbromsen som vanligt för att det inte finns någon koppling mellan motor och kedja. Något som är en nackdel för elcyklar med motorn framme är att de kan bli lite ryckiga och instabila. Den största vikten med cyklisten på kommer att ligga på bakhjulet vilket medför att framhjulet som är det drivande i det här fallet inte alltid kommer att få lika bra grepp. När motorn sitter i själva hjulet måste man också vara lite extra försiktig om fäljen och ekrarna eftersom man i samma veva gör motorn obrukbar om dessa går sönder.
  • Bak

    Motorn i bakhjulet 

    Att ha motorn i bakhjulet har flera fördelar. För att hjulet som drivs av motorn inte ska sladda eller spinna vill man ha bra kontakt mellan drivande hjul och marken. När den största vikten ligger över bakhjulet där också motorn sitter kommer man att få bra greppyta. Elcyklar som har motorn i bakhjulet tenderar också att ha högre vridmomnt vilket gör elcykeln starkar vid exempelvis backar. Några av nackdelarna med motorn i bakhjulet är att man inte kan ha fotbroms utan enabrt handbroms med skivor eller klossar. Något annat som kan bli besvärligt är underhåll och däckbyten av bakhjulet om man vill göra det själv istället för att gå till en cykelmek.
  • Mitten

    Mittmotor 

    Elcyklar som har motorn i mitten av ramen vid pedalerna brukar vara de mest uppskattade. Man får en naturlig fördelning av vikten och eftersom motorn driver från mitten vid pedalerna känns cyklingen mer naturlig. Man slipper en ryckig framhjul och bakhjulet dit kraften förs via kedjan kommer att ha tillräckligt med vikt för att få bra grepp. En elcykel som har mittmotor brukar precis som elcyklar som har motorn i bakhjulet kunna ha lite högre vridmoment än elcyklar som har motorn i framhjulet. En annan stor fördel är att underhåll och slangbyten förenklas en hel del när varken kablar eller motorn sitter i hjulet. En av nackdelarna är att elcyklar med mittmotor tenderar att vara lite dyrare än modeller som inte har det.
  • Moment

    Vridmoment 

    Motorns effekt hos en elcykel går tyvärr inte att höja från 250 watt och fortfarande användas under samma regler som en vanlig cykel. Det man däremot kan göra är att konstruera motorn och kringliggande delar på ett sådant sätt att en högre vridmoment fås. Vridmoment anges i Nm och står för newtonmeter. Med högre vridmoment får man ut mer av motorns kraft, på samma sätt som att det är enklare att vrida om en bult desto längre ut man håller på en skiftnyckel. Som det nämndes tidigare brukar elcyklar med motorn i bakhjulet eller mittmotor ha de högsta vridmomenten. Man kan hitta elcyklar med allt ifrån 30 till 90 Nm i vridmoment där spannet 40 till 50 Nm brukar vara det vanligaste. Här kan man inte säga annat än desto högre vridmoment, desto bättre.
  • Batteri

    Batteri, räckvidd & laddningstid 

    Batteriets kapacitet brukar anges i Wh som står för wattimmar. Ett vanligt spann för antal wattimmar är 400-500 Wh även om avvikelser kan förekomma. Batteriets kapacitet hänger till stor del ihop med elcykelns räckvidd, medan kvaliteten och den övriga konstruktionen kommer att påverka laddningstiden. Det visar sig att både billiga, och betydligt dyrare elcyklar många gånger har liknande kapacitet där den stora skillnaden istället är uppladdningstiden som kan sträcka sig från 3 till 6 timmar. Har man möjlighet att välja vill man ha så stort batteri som det går och så kort laddningstid som möjligt. Ett normalt batteri brukar orka driva en elcykel 40-80 km beroende på väder, väglag och elcykelns skick.
  • Broms2

    Bromsar 

    Med en elcykel kommer man snabbt att kunna komma upp i en högre hastighet jämfört med en vanlig cykel, men det betyder också att man många gånger kommer att behöva bromsa och gå ner i hastighet om det är mycket svängar eller hinder. I långa loppet kommer det att kräva bättre bromsar för att dessa inte ska slitas ut direkt och behöva ersättas hela tiden. En skivbroms och fotbroms kommer att vara de stabilaste över tid och slits väldigt långsamt. En V-broms eller också kallad fälgbroms som nyper åt vid fälgen kommer att slita ut bromsklossarna snabbt och behöva ersättas och underhållas en hel del, och ska helst undvikas om det går. Bromsegenskaperna i sig kommer dock att vara godkända oavsett vilken typ man väljer så länge man tar hand om bromssystemet även om skivbromsen brukar upplevas som det rappaste alternativet.
  • Vikt

    Vikt & viktfördelning 

    En välfördelad vikt över elcykeln kommer att få den mer att liknas vid en vanlig cykel vilket är vad de flesta föredrar. Den ökade vikten hos elcykeln kommer från motorn och batteriet. I det stora hela kommer fortfarande elcykelns totala vikt inklusive cyklisten till största del just från cyklisten. Trots att batteriets och motorns vikt inte är en stor del av totalvikten kommer känslan att bli något annorlunda om båda dessa delar finns längst bak jämfört med exempelvis i mitten. När den största delen av vikten finns i mitten kommer elcykeln att kännas mer naturlig och mindre baktung jämfört med om batteripaketet och motorn sitter vid pakethållaren respektive bakhjulet. I övrigt är en lättare elcykel att föredra eftersom det kommer att göra det mindre tungt för motorn. Elcyklars vikt brukar ligga kring 25 kg.
  • Display

    Display & cykeldator 

    Cykeldatorn var under en kort period populär till vanliga cyklar, men en elcykel utan någon sorts cykeldator går inte att hitta. Skillnaden på cykeldatorn och displayen mellan billiga och dyra modeller är väldigt liten och i de flesta fall visas liknande information där storleken på displayen och layouten är det som varierar mest. Här kan man få reda på hastighet, hur mycket assistans man vill ha, batterinivåer hur långt man har cyklat och liknande. Det kan finnas ytterligare funktioner som medelhastigheter och aktuell cykeltid men basfunktionerna kommer inte att skilja sig nämnvärt.
  • App

    App 

    Elcyklar som har en dedikerad app kopplad till sig är faktiskt fortfarande relativt ovanligt. Det har på senare tid börjat dyka upp modeller som har det men den stora majoriteten av elcyklar oavsett prisklass har inte det. Jämför man exempelvis med en elscooter har istället de allra flesta en app. Fördelen med en app är att man lättare kan föra statistik och det blir mycket enklare att presentera data över tid. Annat som kan höjas är exempelvis säkerheten. Kan man koppla elcykeln till en app är det inte långt till att man även kan implementera en gps tracker eller Bluetooth lås. Vill man redan idag ha en app till sin elcykel kommer alternativen att vara få och kanske inte allt för utvecklade, men vi är övertygade att om bara några år kommer de flesta elcyklar har implementerat möjligheten att koppla upp sig mot en app.
  • Slitage trasig

    Slitage 

    På samma sätt som att det blir tyngre att trampa och man rullar sämre med lite luft i däcken hos en vanlig cykel, kommer motorn att få jobba hårdare om det fattas luft. Med rätt däcktryck kommer motorn att jobba mindre och hålla bättre. Batteriet är det dyraste som förr eller senare kommer att bli dåligt. Det bästa man kan göra är att köpa ett så stort batteri som möjligt från början för att inte behöva ladda upp den lika ofta. Det rekommenderas att aldrig låta batteriet gå helt och hållet tomt innan laddning, och man behöver heller inte ladda batteriet helt fult varje gång. Genom att alltid hålla sig mellan 10-90 % batterikapacitet och ibland ladda upp helt till 100% kommer man inte att slita på batteriet lika mycket.
  • Verktyg underhall

    Underhåll 

    En elcykel kommer egentligen inte att kräva mer underhåll än en vanlig cykel. Däremot kommer de flesta att vara mer benägna att ta bra hand om något som har kostat ett femsiffrigt belopp. Utöver den vanliga underhållen kopplat till en smord kedja, och bromsar som nyper ska man undvika att lösa ett problem själv som är kopplat till batteriet eller motorn. Har man problem med dessa områden gör men bäst i att gå till en cykelverkstad för att inte riskera skada sig själv eller förvärra problemet.
  • Vaexlar kedja

    Växlar 

    Även om elcykeln i de flesta fall kommer att dra det tunga lasset vill man kunna trampa med en lämplig växel. Med ett litet spann av växlar om exempelvis 3 kan det vara svårt att hitta en nivå som inte är för tung, men heller inte för låg så att det känns som om man trampar luft. Med ett bredare spann av växlar kan man själv trampa upp till den nivå som känns behaglig och låta motorn sköta resten. Många modeller av elcyklar har 7 växlar vilket brukar vara tillräckligt många för att alltid hitta ett motstånd som känns bra. Elcyklar som har fler växlar än 11 brukar inte tillföra något extra utan ett bra spann av växlar ligger mellan 7 och 11.
  • Olika typer

    Typer av elcyklar 

    Det finns primärt tre stycken olika sorters elcyklar, den klassiska city cykeln, hybriden och mountain biken. Den klassiska city cykeln är den klart överlägset populäraste och lämpar sig bäst till plan mark och när man pendlar. Hybriden är en mer robust elcykel som fungerar bra i staden men klarar även av blandad terräng. Dessa cyklar brukar vara lite mer förstärka och tåligare. Till sist har vi mountain biken som är precis som det låter, en mountain bike med elmotor. Dessa är inte optimala på plant väglag på grund av hög friktion men fungerar istället utmärkt där man måste ha optimal grepp och terrängen är riktigt svår.
  • Cykelkedja

    Kedja eller rem 

    Det är fortfarande väldigt ovanligt med elcyklar som har rem men söker man noggrant kan man hitta vissa modeller som har smugits ut. En av de stora fördelarna är att eftersom remmen inte består av metall kan den heller inte rosta och behöver inte underhåll på samma sätt som en kedja. Tider kring vinter brukar särskilt slita på kedjor vilket man slipper med remdrift. Hållbarheten ska enligt tester vara en hel del högre och klara av en elcykels livslängd vid normal bruk. Många upplever också att ljudnivån är mycket lägre med remdrift. Några av nackdelarna är att priset är högre och om underhåll väl krävs kan remmen vara väldigt känslig för felmonteringar som då istället kommer att slita ut den snabbt.
  • Butik

    Återförsäljare & säkerhet 

    Innan elcykeln slog igenom på riktigt var det vanligt att handla en elcykel från utlandet. Sedan dess har nya lagar och krav trätt i kraft vilket innebär att om man inte är insatt i vad som gäller kan man få hem en elcykel som kanske räknas som en moped istället. Även viktiga märkningar som CE-märket kan fattas vilket innebär att de säkerhetskrav som har satts upp av EU för den produkten inte följs. Detta kan resultera i tråkiga olyckor, speciellt när elektronik och starka batterier är inblandade. Elcyklar som säljs i Sverige har redan passerat dessa kontroller och kommer därför alltid att hålla hög kvalitet.

Vanliga frågor om elcyklar

Vilken elcykel är bäst?

Elcykeln som lyckades knipa till sig utmärkelsen bäst i test 2021 blev Batavus Harlem E-Go Dam Mattsvart 2021. Det är en elcykel som ger ett högt värde för pengarna, en behaglig körupplevelse och goda specifikationer.

Får man motion med en elcykel?

Beroende på hur mycket hjälp man ställer in att man vill ha från motorn kan man reglera hur mycket motion man vill få. Stänger man av motorn helt kommer man att få en hel del motion, har man däremot maximalt med assistans från motorn räcker det att man löst trycker på pedalerna för att motorn ska hjälpa till.

Hur fungerar elcykelpremien?

Elcykelpremien som såg till att man kunde få tillbaka 25% eller upp till 10 000 kr av kostanden för sin elcykel har tyvärr tagits bort och går inte längre att söka. 

Vad är det för regler som gäller för elcykeln?

Så länge en elcykel fungerar på följande sätt kommer den att räknas som en cykel:

  • Elcykelns motor får bara hjälpa till när man trycker på pedalerna
  • Motorn får inte hjälpa till att nå hastigheter över 25 km/h
  • Motorn får inte ha en kontinuerlig märkeffekt som överstiger 250 W

Testvinnare - Bäst Elcykel

  • Batavus Harlem E-Go Dam Mattsvart 2021
  • Crescent Elis 9vxl Silver 2021
  • Lifebike COMFORT G8 Svart
  • Winora Tria 8 Herr Grå 2021
  • Lifebike Classic+ G8 Svart
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
12 röster, Genomsnitt: 4.6 / 5
Senast Uppdaterad: 2021-07-21 12:39:46